Alla inlägg den 18 augusti 2014

Av Y - 18 augusti 2014 18:34

Idag har jag gjort en liten ugnsbakad stek. I mitt fall strax nära medium invändigt på tjockaste stället.


Vilken köttdetalj som helst funkar att använda och jag gör helt enkelt så att jag gnider in köttet runt om med salt, peppar samt diverse färskmalda kött/grillkryddor och olja. Stick in köttermometern där köttbiten är som tjockast, lägg den i en ugnsfast form i ugnen på 180°c och beroende på vilken stekgrad man vill ha invändigt så ställ in den på

Innertemperatur:

Medium rare
54°C

Medium
58°C

Well done
70°C


När innertemperaturen nått ca 40°c så kan man om man vill täcka köttet med folie och när innertempen nått rätt gradantal så tar man ut köttet, lägger det på en tallrik/ett fat och låter det vila en stund innan man skär upp det, så släpper det av sig mindre köttvätska när det är uppskuret.


 


Serveras här med hemgjord potatissallad gjord på nedan ingredienser och en grönsallad.


Potatissallad:


Mängd efter tycke och smak   


Kokt, tärnad potatis

Skalade, tärnade äpplen

Finhackad gul lök

Färskmald svartpeppar

Hackad dill (går fint med frusen också)

Gräddfil

Majonnäs


Använder inte lightprodukter och väljer man lightvarianterna så får den en helt annan smak som inte jag riktigt kan med, men tycker man såna är goda så kör på det.


Ha det gott   




Mat · Recept
Av Y - 18 augusti 2014 15:55

Kände av ryggen redan tidigt i roddpasset, så körde 20 minuter istället för planerade 30 och på den stunden tog jag mig 2,8 km..


Därefter lättviktande i alla benmomenten som uppvärmning och sen blev det lite mängdträning på konstanta vikter som följer:


Benspark; 45 kg*12*8

Bencurl; 55 kg*12*8

Benpress; 93 kg*12*8

Vadpress; 93 kg*12*8

Hängande benlyft; 10*5


För dagen har naglarna fått prova på china glaze #179 och jag gillar färgen men som vanligt så blir aldrig färgen riktigt likadan på bild som den är live..


 

I morgon blir det ingen träning alls    ty jag ska visst hänga med på en liten roadtrip norröver och beräknas vara här där jag bor igen natten mot onsdag nån gång..


Ha det gott    



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards